Kennismaking

8 april 2016

Hallo hallo!

Gisteren zo'n drukke dag gehad dat we vandaag maar even 2 in 1 doen.

07/04.     08:00 werden we opgehaald voor een serieuze briefing waarbij alle regels even uitgelegd werden, waar we ons strikt aan moeten houden. Haha nee hoor zo ernstig was het niet. Er werd gewoon even uitgelegd wat je wel en niet kan/mag doen voor onze eigen veiligheid.

Daarna kregen we een township tour. Een township is een dorp waar allemaal kleine/oude/armoedige huisjes staan. Dat zijn eigenlijk de arme wijken. Omdat we in zulk soort wijken aan de slag gaan, werden we meegenomen op een tour met de auto ome even een indruk te krijgen. Ik kan je zeggen dat het best heftig was om te zien. Overal lag vuilnis, huisjes waren uit elkaar gevallen en stonden bijna tegen elkaar aangeplakt. Er liepen heel veel mensen die geen baan hebben, dus lopen ze maar rondjes. Daar werden we wel even stil van. Gelukkig waren er ook mooie dingen te zien, zoals scholen of wijken ertegenover die gebouwd zijn door Nelson Mandela en waar de arme mensen een huisje kunnen huren voor een lage prijs. Èn we hebben flamingo's gezien in een meertje verderop! Van deze tour hebben we geen foto's gemaakt omdat we het graag alleen even wilden zien.

Daarna zijn we naar zee geweest. We hebben geluncht aan het strand! Hoe heerlijk is dat? Met lekker veel zon en wind, het waait hier best hard, hebben we heerlijk gegeten. De zee is hier zo dichtbij! Zoals je op de foto's kan zien kunnen we de zee vanuit onze kamer zien. We hoeven eigenlijk maar 1 straat over te steken en dan zitten we in het water.

Ook hebben we nog wat dingen geregeld. Zoals een eigen auto, een sim kaart, en boodschappen. Jaja een eigen auto! Is ze niet leuk! Ze blijft alleen wel altijd oververhit want het metertje is stuk. Dus gooien we voordat we gaan rijden er maar een emmer water overheen dan valt het wel mee..       haha nee hoor het metertje is wel stuk maar zo snel raakt ze niet oververhit.

We zijn rijk! Moet je al dat geld zien! We kunnen er zo in zwemmen. Alleen wel jammer dat de waarde niet zo veel is.... he balen! Toch niet zo rijk als we dachten. 100 rand is hier ongeveer 6 euro... dus dat valt tegen met al dat geld. Maar het gaat om het idee XD

Met al dat geld toch maar even met de groep uit eten geweest om even kennis te maken. Hele leuke groep! We zijn benieuwd hoe het word als we bij hun in huis gaan wonen.

08/04.     08:15  We zijn verdwaald.. we moeten naar het kantoor maar ik (Judith) heb niet op tijd de afslag aangegeven. Wij komen daar 2 minuten te laat aan, helemaal opschieten, en dan zijn ze zelf een half uur te laat. Tja, zo gaat dat hier in Afrika. Tijd is niet het belangrijkste. Heel veel mensen/kinderen komen gewoon vaak te laat. Dus dat word afkicken en geduldig zijn.

Vandaag zijn we mee geweest met een workshop die gegeven werd door interns. Het was een workshop aan middelbare scholieren die een profiel keuze moeten gaan maken, dus gingen ze opdrachten doen over wat ze eigenlijk willen bereiken, wat ze willen worden. Heel veel doctoren kwamen voorbij, maar ook kleding design, advocaat of voetballer. Heel interessant om te zien wat zij belangrijk vinden in een hun future. Bijvoorbeeld een groot huis, gezin en auto. Een goede baan, en veel geld verdienen. Maar heel veel meisjes ook onafhankelijk zijn van dan hun man, dat ze zichzelf kunnen onderhouden. En ook dat ze een goede toekomst willen voor hun kinderen.

Maandag gaan we voor het eerst naar de Primary school waar wij ons gaan bezig houden met remedial teaching in lezen. We gaan dus kinderen begeleiden die helemaal tot niet kunnen lezen. Er is al een meisje die daarmee aan de slag is geweest en wij gaan het van haar overnemen. Dat word maandag dus!

Maar morgen gaan we........... op safari!!! Heel veel zin in! We gaan naar het Addo park, waar de hele big five te spotten is. Dus als we morgenavond niet door een olifant geplet zijn, zullen we de foto's erop zetten.

Tot morgen!

P.s. Vandaag voor het eerste gekookt. Eerste keer in Zuid Afrika en wat maken we? rijst met Hollandse groenten . Ach ja het is tenminste wel gezond.

1. Mary vd kamp:
    8 april 2016
    Hoi daar, ben nu al jaloers, wat een mooi uitzicht hebben jullie daar. en was het eten lekker, zo te zien van wel.en wat een stoere wagen,en morgen wordt het voor jullie wel een super dag, met de safari in het vooruitzicht.wij wensen jullie een fijn weekend en succes volgende week. liefs Wim Mary Fleur!