Weekendje Cape Town

27 april 2016 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Vrijdag 22/04

18:00 Deee wielen van de bus gaan rond en rond, rond en rond, rond en rond..... oh nee. We staan weer stil. Want de bus is kapot. Even van bus ruilen. Uiteindelijk met ongeveer 2 uur vertraging zijn we toch onderweg naar Kaapstad. We zitten de hele nacht in de bus, dus we hopen dat we wel kunnen slapen. Morgen zit namelijk al helemaal volgepland met dingen die we willen zien. Dus slaap lekker!

Zaterdag 23/04

We hebben besloten dat we voor een dag een auto gaan huren. We willen namelijk naar Cape of Good Hope (Kaap de Goede Hoop) en de goedkoopste en makkelijkste manier is om zelf met de auto te gaan. Zo gezegd zo gedaan. Na nog heel vaak heen en weer naar de hostel te lopen omdat we eerst iets moesten ophalen, het rijbewijs nodig hadden en daarna het paspoort, de man achter de balie bij de ingang vond ons maar irritant, hebben we onze auto en gaan we op weg. Onderweg hebben we prachtig uitzicht op de Atlantische oceaan en de bergen rondom Kaapstad. Om bij Cape point en Cape of Good Hope te komen moeten we eerst door een natuurgebied rijden. Onderweg kan je bij verschillende plekken stoppen om van de natuur te genieten. Als eerste komen we bij Cape Point. We gaan met een soort tram omhoog. Daarna moet je nog trappen op om helemaal bij het puntje te komen. Daar boven aangekomen heb je een uitgestrekt uitzicht over de Atlantische oceaan.

Daarna rijden we door naar Cape of Good Hope. Weer een rotsachtige plek. Er zijn zoveel toeristen dat je moet wachten om een foto te maken waar geen toeristen op staan. Dat was best jammer, maar we wisten van te voren wel dat het druk zou zijn. Deze 2 plekken moet je echt heen gaan als je in Kaapstad bent!

Omdat we zoveel willen zien gaan we na het lunchen gelijk weer door naar Boulders Beach. Dit is niet zomaar een strand. Nee hier leven pinguïns. Waarschijnlijk kan je niet helemaal meer zeggen dat ze 'wild' zijn omdat ze ook gevoerd worden door mensen. Maar het is wel leuk om te zien. Je kan ook zwemmen met de pinguïns maar dat hebben we maar niet gedaan. De zee is namelijk best wel heel koud op dit moment, het is hier herfst, dus dat leek ons niet zo'n goed idee.

Als laatste voor vandaag zijn we nog naar Muizenberg geweest. Eigenlijk is dit gewoon een strand maar het is heel populair vanwege een hele rij met gekleurde huisjes die op het strand staan. En daar wil iedereen altijd foto's van maken. Dus wij hebben maar even de toerist uitgehangen.

's Avonds zijn we 'chic' uit eten geweest. Nou ja het eten was wel chic maar het restaurant was meer een bar waar je ook kon eten. Wel heel gezellig! En het eten was heerlijk.

Zondag 24/04

We hebben de auto maar 1 dag gehuurd, omdat we de andere 2 dagen met de Hop on Hop off bus konden gaan. De Hop on Hop off bus is een bus die stopt bij verschillende haltes. Je kan dan uitstappen maar ook weer instappen. Je kan dus je eigen dag inplannen waar je heen wilt. En zijn 4 routes waar je uit kan kiezen: de rode, gele, blauwe en paarse. Vandaag gaan we vooral met de rode. Die gaat namelijk naar de Table Mountain (Tafelberg). Als we daar aangekomen zijn word er besloten dat Rianne en Julia met de kabelbaan omhoog gaan. Frederique, Pim en ik gaan hiken naar boven. Op het bordje staat dat de tocht 2,5 uur duurt. Dus we beginnen vol goede moed aan de tocht. Ik moet toegeven, het was best steil af en toe. Je ging soms echt recht omhoog. Maar eigenlijk viel het me nog wel mee. En we hebben het toch maar in 1 uur en 40 minuten gelopen! Eenmaal boven aangekomen heb je echt prachtig uitzicht. Op de stad, de zee, de natuur en de andere bergen die erbij staan. Waaronder ook Lionshead. Dit is een berg in de vorm van een liggende leeuw. Als je er goed voorstaat tenminste.

Terug zijn we allemaal met de kabelbaan geweest. We pakten weer de rode bus. Op weg naar de haven. Daar kan je namelijk gaan varen met een boot, dat zit bij een tweedaagse ticket in. Wij daarheen met de bus, lopen naar die boot toe, vaart hij niet meer vandaag om een of andere reden. Vanwege iets op het water of zo. Nou lekker dan. Dus hebben we de volgende bus maar weer genomen en bedachten we dat we dan wel naar het kasteel: Castle of Good Hope kunnen gaan. We moesten overstappen van de rode op de gele bus.

Onderweg naar het kasteel, fort, reden we door District 6. Dit is een wijk waar vroeger allemaal huizen stonden. Maar tijdens de apartheid is iedereen daar weggejaagd en hebben ze met bulldozers alle huizen plat gemaakt. Ondanks de protesten van de bewoners. Daarna is alles grasveld gebleven. Dit is nu symbool als herinnering aan wat er toen gebeurt is. Op een gegeven moment zie je het kasteel, fort, al liggen. Wij stappen uit en lopen door de tuin naar de poort. Maar wat bleek? Op zondag was het al om 4 uur gesloten. En het was 16:15. Dus. Toen maar besloten dat we met de bus weer naar het hostel gaan en dan morgen het nog maar eens proberen.

Het lijkt nu alsof we weinig gedaan hebben, maar de busreis was heel informatief. Je kreeg bij je ticket oortjes die je in de bus kon gebruiken om een tour te volgen in je eigen taal. Dus dan weet je ook wat je nou eigenlijk ziet.

's Avonds zijn we gaan eten bij een restaurant van een man die we tegen kwamen bij het hostel. Hij nodigde ons uit om daar te komen eten, dus dat zijn we maar gaan doen. Was erg lekker!

Maandag 25/04

Omdat we gister Castle of Good Hope, fort, niet in konden gaan we dat nu als eerste doen. Het viel een beetje tegen. Ze zijn daar bezig met restauraties, dus kunnen we bij sommige delen niet komen. Verder zijn het vooral allemaal lege kamers en pleinen. Wat dan wel weer leuk was, was dat ze gingen laten zien hoe een kanon werkt, en dit ook doen. Al was het wel een mini kanon. De geschiedenis erachter is interessant, maar het kasteel, fort, zelf was iets minder.

Terug bij de eerste halte zijn we even op de markt geweest. Een hele grote markt met allemaal zelfgemaakte dingen. Heel leuk om eens rond te kijken. Wel moet je oppassen dat je je spullen goed bij je houd. Alles staat zo dicht op elkaar dat ze zo iets uit je tas kunnen pakken.

En dan als laatste zijn we met de blauwe bus naar de Purple Wine Tour gereden. Je kon daar namelijk alleen komen als je overstapte van de blauwe op de paarse bus. De paarse tour heeft 4 haltes. Allemaal wijngaarden. Bij de eerste wijngaard hebben we een Wine Taste gedaan. Je kon 5 soorten wijn van die streek uitkiezen en proeven. Omdat we daarna niet veel tijd meer hadden, zijn we alleen nog even gestopt bij de tweede halte. Daarna weer met de blauwe bus naar het hostel. Een hele mooie route trouwens! Langs de kust en door de natuur.

Bij het hostel moeten we opschieten omdat we om 17:30 bij het station moeten zijn om in te checken. Gelukkig gaat alles goed en rijd de bus op tijd weg. Op naar 12 uur in de bus zitten.

Deee wielen van de bus gaan rond en rond................

1. Patricia en Jeannette:
    28 april 2016
    Goedemorgen Judith en Rianne,
    Indrukwekkend om te lezen wat jullie hebben beleefd weer afgelopen dagen. Prachtige foto's. Deze mooie gebeurtenissen worden mooie herinneringen die ze nooit meer van jullie afnemen. Prachtig land en dankbare bewoners. Kinderen die bijna niets hebben en zo tevreden zijn met kleine gebaren of dingen. De gastvrijheid. Daar kunnen ze in Nederland nog heel veel van Leren. Succes nog !!!!!!!!!!! Groet uit Velp Jeannette Patriciaxxxxx
  2. Oma pater:
    29 april 2016
    hallo jullie hebben al heel veel mooie plekken gezien en heel veel meegemaakt
    jammer dat de boot niet meer vaarde naar robben eiland.de tafel berg is heel mooi
    als je er boven op staat dan zie je alle dorpje liggen dat zie je niet in nederland.
    nog heel veel plezier daar rianne en judith
    HG Oma Pater
  3. Oma pater:
    2 mei 2016
    hallo Rianne en Judith de verslagen die jullie schrijven daar geniet ik erg van.
    en vooral de foto,s die zijn heel gaaf ik wens jullie nog een fijne dag toe.
    en een goede terug reis. de groetjes van Oma Pater.