Township tour

20 april 2016 - Port Elizabeth, Zuid-Afrika

Vandaag (woensdag 20/4) gaan we niet naar stage maar gaan we op stap met een begeleider van Ready4life. We gaan onze 2e township tour doen. Dit houd in dat we nu uit de auto gaan om op verschillende plekken te kijken waar hulp word geboden aan arme mensen.

We beginnen bij Vistarus. Vistarus is een opvangcentrum voor arme mensen die op straat leven en mensen die verslaafd zijn aan drugs en/of alcohol. Ze komen daar bij het hek en als er plek is worden ze binnen gelaten. Vaak zit het helemaal vol. Ze moeten voor 3 maanden blijven. Ze gaan dan mee draaien in het programma. Er zijn verschillende kamers: voor de single vrouwen, single mannen en vrouwen met kinderen. Goed gescheiden. Op het terrein gaan ze aan het werk om zo bij te dragen aan de kosten. Ze doen van alles met recyclen. Door donaties die ze krijgen van houten pallets maken ze meubilair die ze weer verkopen. Allemaal plastic scheiden ze en word per soort gescheiden zodat het gerecycled kan worden. Er zijn er ook die plantjes verbouwen en verkopen. Anderen helpen in de keuken om voor wel 200 man te koken. Of in het naaiatelier of de waskamer. Er is genoeg te doen om ze bezig te houden.

Op een andere afdeling kunnen mensen die wel een baan hebben, maar weinig inkomen, een kamer huren. Die hebben dus wel een baan buiten het project, maar hebben dan wel onderdak. Er komen mensen vanuit heel Afrika hier naar toe om hulp te krijgen. Dus niet alleen van Port Elizabeth.

Daarna zijn we naar Missionvale Care Centre gereden. Dit ligt midden in de township Missionvale. Dit is veen opvang. Op deze plek kunnen de mensen eten en kleren krijgen. Ook is er een Primairy school. In een naaiatelier zaten hele aardige en gastvrije vrouwen tassen en kettingen te maken en allerlei dingen te haken. Op een andere plek waren vrouwen bezig kleren uit te zoeken. Deze worden allemaal gesorteerd en georganiseerd neergelegd. Zo kunnen de mensen die zich ingeschreven hebben om kleren te komen halen, krijgen wat ze nodig hebben. Als laatste zijn we hier nog bij een vrouw geweest die cadeautjes maakt voor kinderen. Wel meer dan 4000!!! Deze cadeautjes worden 1 keer per jaar, verdeeld per leeftijd, verspreid over 3 dagen uitgedeeld.

Rondom het gebouw en plein hangen allemaal uitspraken van Nelson Mandela. Ook is er een kleine herdenkingsplaats waar alle mensen die meegebouwd hebben en die overleden zijn. 1 keer per jaar is daar nog een herdenking.

Als laatste zijn we verder de township ingegaan en reden we naar een Mandela House. Zoals ik al eerder verteld heb zijn deze huizen gebouwd zodat de mensen die in krotten woonden niet daar hoefden te blijven. Deze huizen bestaan uit 2 of 3 kamers. Net afhankelijk van met hoeveel de familie is. De vrouw waar we op bezoek gaan woont samen met haar man en kinderen in een 3 kamer huis. Het huis is echt super netjes vanbinnen. De vrouw is heel gastvrij en laat ons het hele huis zien. Ze heeft voor ons lunch gemaakt. Nou ja lunch, het was gewoon een hele maaltijd! Rijs, vlees met aardappelen in een saus en groenten met kaas. Heerlijk!! Echt heel lekker. En als toetje had ze Cook Sisters gemaakt. Dit zijn een soort oliebollen waar kokos omheen zit. Echt zo lekker!! Dit is een echt Zuid Afrikaanse lekkernij.

Heel indrukwekkend om al deze dingen te zien. Ook heel mooi, want er zijn veel organisaties en vrijwilligers die iets willen doen aan de armoede, criminaliteit en verlagingen in het land.

We hopen dat wij met ons project ook een steentje bij kunnen dragen! Ook al zijn we er maar zo kort.